@article { author = {Jasim Al -Gbouri, Nidaa Abdul Ameer}, title = {The role of Digital Education in Improving Academic Performance and Achievement for Chemistry in Secondary Education}, journal = {Kut University College Journal for Humanitarian Science}, volume = {2}, number = {special issue}, pages = {232-244}, year = {2021}, publisher = {Kut University College}, issn = {2707-563X}, eissn = {2707-5648}, doi = {}, abstract = {Digital learning is considered one of the most important vital methods adopted in the learning process in general, especially in light of the explosion of knowledge and technological development occurring in various societies and nations. However, after the passage of time, relying on digital education has become an urgent need, and it will certainly have positive effects if applied properly. The study aimed to adopt electronic digital education and its impact on students' achievement in chemistry at the secondary level. The study population consisted of the fourth scientific students, the study sample consisted of 60 students, , Where they were randomly selected and divided into three groups, each group consisted of 20 students and the groups were the control group, they were taught using the traditional method, the second group used distance education and the third group used blended learning and the chemistry curriculum (organic chemistry) in the fourth year was considered a subject The study, where the study lasted three weeks, at the rate of three lessons per week, and after completing the teaching unit, students in each group were given 20 multiple-choice questions to measure achievement and level of performance.1-The presence of statistical differences at a significant level (0,05 ≤ α )return to the teaching method2- There are no statistically significant differences at a significant level(0,05 ≤ α ) In the pretest for the performance of students under study3- There are no clear statistical differences between the performance of males and females}, keywords = {digital education,Academic achievement,secondary education}, title_ar = {دور التعلیم الرقمی فی تحسین الاداء والتحصیل الدراسی لمادة الکیمیاء فی التعلیم الثانوی}, abstract_ar = {یعد التعلم الرقمی من أهم الأسالیب الحیویة المعتمدة فی عملیـة الـتعلم بشکل عام خصوصا فی ظل الانفجار المعرفی والتطور التکنولـوجی الحاصـل فـی مختلف المجتمعات والأمم ، فی الماضی کان استعمال التقنیة فی التعلیم امر مثیر للجدل فقد حظی بانتقاد الکثیرین لقولهم ان تحدیث التعلیم التقلیدی له اثار سلبیة على المجتمع الا انه وبعد مرور الوقت اصبح الاعتماد على التعلیم الرقمی حاجة ملحة فبالتأکید ستکون لها اتار ایجابیة فیما لو طبق بالشکل الصحیح . هدفت الدراسة إلى تبنی التعلیم الرقمی الإلکترونی وأثره على تحصیل الطلبة فی فی مادة الکیمیاء فی المرحلة الثانویة. کان مجتمع الدراسة من طلاب الرابع العلمی تکونت عینة الدراسة من 60 طالب وطالبة , حیث تم اختیارهم بشکل عشوائی وتقسیمهم الى ثلاث مجموعات, تتألف کل مجموعة من 20 طالبا والمجموعات هی المجموعة الضابطة تم تدریسهم باستعمال الطرائق التقلیدیة اما المجموعة الثانیة استعملت التعلیم عن بعد والمجموعة الثالثة استعملت التعلیم المدمج واعتبر منهج الکیمیاء ( الکیمیاء العضویة ) فی الرابع العام هی مادة الدراسة حیث استغرقت الدراسة ثلاثة اسابیع بواقع ثلاث حصص اسبوعیا وبعد الانتهاء من تدریس الوحدة التدریسیة تم اعطاء الطلاب فی کل مجموعة 20سؤالا من اختیار متعدد وذلک لقیاس التحصیل ومستوى ( (0.89 الاداء وتم التأکد من ثبات الاختبار ومن اجل تحلیل الدراسة وفق کیورد ریتشاردسون تم استخدام اختبار شفیة ((Two-Way ANOVA وتوصلت الدراسة الى تعود الى طریقة التدریس ( 0,05 ≤ α وجود فروق ذات فروق احصائیة عند مستوى دلالة ( -1 2- عدم وجود فروق ذات دلالة احصائیة عند مستوى دلالة ((0,05 ≤ α لاداء الطلاب مجموعة الدراسة 3-عدم وجود فروق ذات دلالة احصائیة بی الاناث والذکور3}, keywords_ar = {التعلیم الرقمی,التحصیل الدراسی,التعلیم الثانوی}, url = {https://jh.alkutcollege.edu.iq/article_10534.html}, eprint = {https://jh.alkutcollege.edu.iq/article_10534_5d3fc2c2820f013bf377c2101469958a.pdf} }