@article { author = {Ahmed, Mimi Elsayed}, title = {Digital evaluation under the Corona pandemic as a moderating variable in the relationship between distance learning and academic buoyancy among staff members in Rustaq college of education}, journal = {Kut University College Journal for Humanitarian Science}, volume = {2}, number = {special issue}, pages = {319-335}, year = {2021}, publisher = {Kut University College}, issn = {2707-563X}, eissn = {2707-5648}, doi = {}, abstract = {The present research aimed to reveal the relationship between the use of distance learning and academic buoyancy among staff members in Rustaq college of education, as well as to reveal the impact of the use of digital evaluation under the Corona pandemic as a moderating variable in the relationship between the use of distance learning and academic buoyancy among staff members in Rustaq college of education. In addition to identifying the difference between the use of distance learning and academic buoyancy according to student gender (male-female) among staff members in Rustaq college of education. The research sample consisted of (92) staff members in Rustaq college of education, were selected by a simple random way during the second semester (spring) 2019/2020. To achieve the research objectives, the researcher built the research tools (digital evaluation scale, distance learning scale, and academic buoyancy scale) and applied these scales after assuring their validity and reliability. And she used the Statistical Analysis Program SPSS.26, SMART PLS.3, and building modeling program. results were : there is a statistically significant positive relationship at (0.01) level of distance education and academic buoyancy among staff members in Rustaq college of education, as well as There is a statistically significant positive effect at (0.01) level of digital evaluation in the academic buoyancy among staff members in Rustaq college of education, otherwise, There is not a statistically significant effect of digital evaluation moderating variable in the relationship between distance learning and academic buoyancy among staff members in Rustaq college of education ,The relationship between distance learning and academic buoyancy varies according to gender (male - female) for the faculty staff male member .The researcher made recommendations, including: focusing on continuous training of staff members on the optimal use of technology and follow-up the extent of using distance learning activities under the Corona pandemic.}, keywords = {distance learning,Academic Buoyancy,Digital evaluation,corona pandemic}, title_ar = {التقویم الرقمی فی ظل جائحة کورونا کمتغیر معدل فی العلاقة بین التعلیم عن بعد والطفو الأکادیمی لدى أعضاء هیئة التدریس بکلیة التربیة بالرستاق}, abstract_ar = {هدف البحث الحالی إلى الکشف عن العلاقة بین استخدام التعلیم عن بعد والطفو الأکادیمی لدى أعضاء هیئة التدریس بکلیة التربیة بالرستاق، وکذلک الکشف عن تأثیر استخدام التقویم الرقمی فی ظل جائحة کورونا فی الطفو الأکادیمی لدى أعضاء هیئة التدریس بالرستاق، کما یهدف إلى التعرف على تأثیر استخدام التقویم الرقمی فی ظل جائحة کورونا کمتغیر معدل فی العلاقة بین استخدام التعلیم عن بعد والطفو الاکادیمی لدى أعضاء هیئة التدریس بالرستاق، بالإضافة إلى التعرف على مدى اختلاف العلاقة بین استخدام التعلیم عن بعد والطفو الاکادیمی باختلاف نوع الطالب( ذکر –أنثى) لدى أعضاء هیئة التدریس بالرستاق. تکونت عینة البحث من (92) عضو هیئة تدریس بکلیة التربیة بالرستاق تم اختیارهم بالطریقة العشوائیة البسیطة خلال الفصل الدراسی الثانی (ربیع) 2019/2020م. ولتحقیق أهداف البحث قامت الباحثة ببناء أدوات البحث ( مقیاس التقویم الرقمی، والتعلیم عن بعد، والطفو الأکادیمی)، وتطبیقهما بعد التحقق من صدق وثبات کل منهما. وباستخدام برنامج التحلیل الاحصائی SPSS.26، وبرنامج النمذجة البنائیة SMART PLS.3 وقد أظهرت نتائج البحث ما یلی: - توجد علاقة موجبة دالة إحصائیا عند مستوى دلالة (0.01) بین التعلیم عن بعد والطفو الأکادیمی لدى أعضاء هیئة التدریس بکلیة التربیة بالرستاق. - یوجد تأثیر موجب دال إحصائیا عند مستوى دلالة (0.01) لاستخدام التقویم الرقمی فی ظل جائحة کورونا فی الطفو الأکادیمی لدى أعضاء هیئة التدریس بکلیة التربیة بالرستاق. - لا یوجد تأثیر موجب دال إحصائیا لاستخدام التقویم الرقمی فی ظل جائحة کورونا کمتغیر معدل فی العلاقة بین التعلیم عن بعد والطفو الاکادیمی لدى أعضاء هیئة التدریس بکلیة التربیة بالرستاق.- تختلف العلاقة بین التعلیم عن بعد والطفو الأکادیمی باختلاف النوع (ذکر – أنثى) لدى أعضاء هیئة التدریس بکلیة التربیة بالرستاق لصالح الذکور.وقدمت الباحثة مجموعة من التوصیات منها: الترکیز على التدریب المستمر لأعضاء هیئة التدریس على الاستخدام الأمثل للتقنیة ومتابعة مدى تفعیل أنشطة التعلیم عن بعد واستخدام التقویم الرقمی لتحقیق جودة العملیة التعلیمیة فی ظل جائحة کورونا.}, keywords_ar = {التعلیم عن بعد- الطفو الاکادیمی – التقویم الرقمی- جائحة کورونا}, url = {https://jh.alkutcollege.edu.iq/article_10540.html}, eprint = {https://jh.alkutcollege.edu.iq/article_10540_8c88e185a4b3adb76bcc66861919bbc6.pdf} }